Första riktiga gösturen för året

Tisdagen den 26maj skulle bli en minnesvärd fiskedag för mig. Det hela började med att hela TPH bestämde sig för att satsa på en göstur på glan och det på kvällen/natten för att ha bästa fisket. Jag hämtade upp Pelle efter jobbet och vi tog en snabb gyrosrulle innan vi rullade ut på sjön för lite fiske före Johan kunde komma loss från sitt jobb. Pelle hann desvärre knappt med att kasta nått under den tiden för det ringde och ringde och ringde på han mobil medans jag lugnt stod och kastade. Jag fick på en gädda på runt 4kg som tyvärr lossnade när den hoppade upp i luften. När väl Johan kom drog vi ut mer mitt på glan för att leta heta ställen för gös. Johan tappade nån mindre gädda och Pelle en abborre men nån gös såg vi inte till. Vi fortsatte då och leta efter branter med grund i närheten och till slut hittar vi ett ställe som vi inte testat på innan. Pelle och Johan trodde mkt väl att det skulle gå att få gös där medans jag av någon anledning var mer tveksam och det skulle jag få äta upp med besked. Johan börjar med en mindre gädda på jigg och sen när klockan hade slagit 22:15 fick vi reda på att vi var på rätt plats. Pelle tog då årets första gös på knappa kilot och kort därefter tar Pelle ytterligare en gös och denna var betydligt bättre så håven fick tas fram. När gösen var landad så stannade vågen på 3.3kg och det är en fin gös att ta på jigg. Här hade en bild suttit fint men jag lyckades istället filma ett par ggr när jag skulle ta foto så det blev tyvärr inget foto. Under tiden när vi fotar/filmar Pelles gös så får Johan på en helt ok gös som han tyvärr tappar uppe vid ytan. När Pelle hade återutsatt sin gös så bytte jag omedelbart jigg till samma som Pelle hade och det var även den vi blev rekomenderade av Macke på Skeppa att använada nu på nattfisket efter gös. Mycket riktigt smäller det på direkt på första kastet och en gös på ungefär 1.5kg satt på jiggen och nu förstod vi att här fanns det gös. Efter ett par kast till så får jag ett riktigt ordentligt hugg vilket visade på större fisk. Först trodde jag det var en gädda men efter ungefär 5 sekunder insåg jag att det var en bra gös som hade hoppat på jiggen. Upp med håven igen och efter en liten stund så lyckades vi landa den och mitt PB från förra året fick sig en rejäl smäll på käften. Efter lite slit med att får ur gösen ur håven och sedan med Pelles hjälp kroka av den så landade vågen på 6,5kg



Gösen tog som sagt mkt stryk av att ligga i håven och att krokas av och fotas så den ville inte riktigt vara med när jag skulle återutsätta den. Jag fick kämpa med den i 20min innan den sakta men säkert simmade tillbaka ner i djupet.



Efter detta fiskades det inte så mkt mer utan vi bestlutade oss för att dra hemåt. Nu när jag helt plötsligt har tagit en gös som är större än vad Johan har tagit som kan ni räkna med att inom 2 veckor ser ni en bild på Johan och en gös runt 7kg för så fungerar Johan. Vi tänker i alla fall satsa på mång fler gösturer den närmsta framtiden nu när vi hittat var de står.

God Afton!
//Erik


Kommentarer
Postat av: Krilla

När Pelle hade återutsatt sin gös så bytte jag omedelbart jigg till samma som Pelle hade och det var även den vi blev rekomenderade av Macke på Skeppa att använada nu på nattfisket efter gös.

---------------------------------------------------

Tjena o grattis till gösen. Undrar om ni kan tipsa om vilken färg och jigg ni hade på kvälls/nattfisket.

Även djupet vore av intresse att få veta.

2009-05-28 @ 21:41:08
Postat av: Skärblackabo

Varför skriva ut namnet på Glan på bloggen när ni inte skiver ut namnet på "vår sjö, är tillräckligt med båtar/folk på Glan numera.

2009-05-29 @ 15:02:49
Postat av: Hmm.

Varför ha en kommentarfunktion när ni ändå inte ids svara på gästernas inlägg.

2009-05-31 @ 09:53:19
Postat av: Erik

Jo vi har inte hunnit med att svara bara. När det gäller djup och färg på jigg så avslöjar vi gärna inte våra "hemligheter" och varför vi skriver ut att det var Glan beror på att det var där vi fiskade och detta är en blogg för alla inte bara sportfiskare. Vår sjö innebär Glan om det var oklart och sen tror jag inte det spelar nån roll om det kommer nån båt till och fiskar i Glan för att vi skriver att vi fiskar där. Ska du göra nått åt fisket i Glan kan du väl istället klaga på nätfisket. God Middag!

2009-06-03 @ 12:40:00
Postat av: Skärblackabo

Varför måste man skriva ut sjönamn i en Blogg??

Nån mer båt, det är ju för tusan båtar från hela södra Sverige i Glan, finns ju inte parkering längre.

Lägg ut kordinaterna på grunden också vettja så är det fullbordat sedan.

2009-06-03 @ 16:30:51
Postat av: Erik

Tror inte att det kommer fler båtar för att vi skriver att vi fiskar där så sluta klaga. Klarar du inte av att fiska i Glan får du väl byta sjö till nån annan. Testa svinsjön för där är det aldrig några båtar fast vi såg en båt där en gång så då passar det nog inte heller

2009-06-04 @ 16:09:40
Postat av: Skärblackabo

Klarar nog att fiska i Glan kanske till och med bättre än er, verkar som ni blir irriterade då jag kritiserar er för att ni skriver sjönamn.



Kom inte och påstå att det inte kommer mera båtar när NI och ANDRA skriver om Glan, skulle tro att antalet fiskade båtar i sjön ökat med ett antal 100% på dem senast 5-6åren

2009-06-04 @ 18:27:01
Postat av: Norrköpingsbo.

Klart att Skärblackabo har rätt, säjer väl sig självt att det sitter en massa Gösjägare o letar på nätet.



Själv så tycker jag det är humor på hög nivå på erat tänk här.

Krilla frågar om en jiggfärg han skulle vilja testa,Nej absolut inte, jättehemligt, kan inte yppa något om jiggfärgen som vi fick tips om i en sportfiskebutik.

Men däremot alla läsare så kan vi tala om att Glan är en jäkligt bra Gössjö, kom hit allihop, men ni får testa era egna jiggar, för vi tycker att färgerna ska man hålla jättehemligt.



2009-06-07 @ 22:14:35
Postat av: Erik

Du får tycka vad du vill och du kan ju lika gärna skita i att läsa vår blogg istället för att klaga en massa. Ni är så sjukt typiska svenskar som alltid ska klaga på allt och alla. Bygg er egen jävla sjö och fiska i och gör en egen blogg som ni kan skriva på men kom faaan inte hit och klaga på hur vi skriver. Sen kan du ju inte ens stava så det är nog bättre att du tränar på det isället. Det heter säger och inte säjer



Och är ni så dumma så ni inte inser att vi är ironiska när vi skriver att vi inte vill avslöja våra "hemligeheter".

Detta är nått som jag anser är sjukt barnsligt bara och jag kan mkt väl skriva att vi tog på ljusa färger och på 4-8 meters djup på en brant.

Lycka till med er nya blogg som ni ska ha nu fast den kanske är så hemlig så att man inte kan hitta till den?

2009-06-09 @ 10:30:36
Postat av: Skärblackabo

Fint språk ni använder på er blogg!!

2009-06-09 @ 17:15:52
Postat av: Erik

Man får tacka för de orden

Vi försöker använda så fint språk vi bara kan



Vi var förresten ute igår på glan och det bara kryllade av båtar på sjön. Vi såg så mkt som 1 båt och den åkte efter 20 min sen såg vi ingen på hela kvällen så man märker verkligen att det strömmar till båtar efter våra inlägg på bloggen

2009-06-10 @ 10:54:44
Postat av: Skärblackabo

Det är ju inte bara ni som skriver om Glan, så ursäkta om ni tagit illa upp av det jag skrivit.

Om ni var ute i tisdags så stämmer det inte med 1 båt, såg betydligt mera båtar, 3st på ett grund tex. dessutom så är det en del som inte visar respekt för andra fiskare,(inte ni) dom kommer och åker ca 2-3meter ifrån lägger sig precis bredvid och ankrar upp och fiskar.

2009-06-10 @ 17:51:41
Postat av: Linköpingsbo

Hur gick fisket i går för er,blev det många gös och fick ni någon skaplig.

Även du Skärblackabo kan väl svara hur ditt fiske var.

2009-06-10 @ 20:09:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0