Sista ismetet för säsongen!

I lördags var det dags för det sista ismetet för säsongen och då slöt hela Team PikeHunt upp på sjön!

Jag och Pelle kom överens om att ses klockan 05:00 men ändrade oss till 09:00 i sista stund och det gjorde ju inte ont att få sova 4 timmar till. Johan dök nån timme senare då han tydligen var ännu tröttare än oss.  Väl framme vid sjön bestämde vi oss för att testa en ny position då den gamla inte gett så mkt de senaste gångerna. Vi började med en missad gädda ganska tidigt och förhoppningarna steg snabbt. Efter vi lodat ett av Johans hål kom vi fram till att han fiskade för högt då det befann sig mer fisk en bit ner. Han släppte ner ett par meter och då tog det inte mer än 10 sekunder sen satt det en gädda på runt 2kg. Efter denna händelse lodades alla hål grundligt och betesfiskar flyttades upp och ner i förhoppning om liknande resultat. Tyvärr gick vi bet då inte alla gäddor verkade lika huggvilliga. Johan begav sig hemmåt vid 3-tiden då han tröttnade på det enligt han sjukt dåliga fisket. Jag och Pelle kämpade dock på som vanligt i tron om att vi skulle få det efterlängtade 4-hugget. Och mkt riktigt blev det också så. Vippan på mitt spö löste av hastigt och vi skyndade oss till hålet. Gäddan drog iväg bra med lina och jag satte in mothugget. Tyvärr blev det lite halvdåligt men gäddan verkade ändå fastna. En rolig fight med en kämparglad gädda tog slut efter ca10min och efter vägning och mätning kunde vi konstatera att det var ett nytt årsbästa för mig med 105cm och 7,56kg.

Efter vägning, mätning och foto så fick hon sedan åter sin frihet.

Efter detta kämpade vi på ytterligare 1 timme utan resultat. Vi kan konstatera att det varit en lång och kämpig vinter men det har trots allt blivit 4 gäddor över 100cm vilket få ses som ett godkänt resultat. Nu tar vi sats mot vårfisket och nya 100-klubbare!

God Afton!
//Erik

Vi kämpar på med ismetet

I helgen som var gick det ganska trögt.

Så det blev lång väntan.....
Inte en enda gädda fick vi upp på lördagen, bara tre missade fäll.
Vi bestämde oss för å köra lite på söndagen också men det gick inte bättre då.

En liten gädda lyckades vi lura upp.

Sen var det bara å packa pulkan å dra sig hemåt!
Vi gjorde även ett försök på tisdags eftermiddagen men det var bara dött, inget hände.

Fish on//Pelle

Team PikeHunt goes nationwide

Ismete igen 9 Mars å en till över 100

Med vetskapen om dom kalla nätterna som grund beslutade Johan och jag oss för att vi skulle starta vid 08:30.
Ca 8:15 hämtade Johan mig hemma (jag vara bara lite sen). Vi begav oss till ica maxi då johan hade glömt å köpa korv plus att vi behövde lite ved . Redan här kommer jag på första saken som jag glömt: plånboken! Nästa sak jag glömt var senapen, så det fick Johan betala (lite roligt, han som hatar senap). Snabbt där ifrån vidare mot sjön. Borrade lite snabbt upp dom hål vi behövde å satte oss förväntansfulla å drack kaffe vid brasan. Efter en stund av kaffe å fiskesnack fick vi finbesök på isen.

(Å när jag säger fint så menar jag mest Linus till vänster)
Patrik hade tagit sitt förnuft tillfånga å tagit med sig sin son Linus för å hälsa på oss.
Å Precis som alla andra gånger när vi får besök  blir gäddorna på hugghumör.
Först fick Johan känna en liten gäddas motstånd i spöt å efter det så var det min tur! Även det var en liten gädda. Vi som hade lovat min chef Lennart en gädda mellan 2-3 kg men dom här var bara på ca 1,5-2 kg så dom fick simma hem. Sedan rusade tiden iväg. Timme efter timme gick. Vi fikade, grillade korv och rensade hålen från is .(Ja jag fick äta av Johans korv för det var sak nummer tre som jag hade glömt hemma)
Men sedan vid ca 15:40 kom ett tveksamt hugg på en av mina vippor. Mitt mothugg var lika tveksamt så det blev sumpad fisk. Snabb som tusan var jag med å fira ner en ny mört å det tog inte mer än ca 5 minuter innan det small på igen i samma hål. Denna gång var det inga tveksamheter, det bara sprutade ut lina när jag kom fram till spöt. Ett rejält mothugg sattes in denna gång och jag kände snabbt att det var lite bättre . Många långa rusningar blev det innan vi till slut kunde lirka upp gäddan ur hålet. En riktigt fet gädda på 103 cm och 7,86 kg blev det.
Andra gäddan för året som blir registrerad till meterligan!
Vi fiskade lite till men solen gick och det blev inga fler hugg denna dag.

Tack Patrik och Linus för det trevliga besöket å all hjälp med å rensa hålen

Fler Bilder från dagen kan du se på http://teampikehunt.blogg.se/bilder/

Fish on//Pelle

Andra över metern på en vecka för TPH

I lördags var det jag och Pelle som skulle försöka följa upp förra helgens fina resultat med ännu en stor gädda från isen. Vi möttes upp vi klockan 06:45 och tempen låg på närmare -20 så det bet i ordentligt i kinderna. Dock var ju solen på väg upp och vi kände att det här kommer bli en kanondag att köra isemete och grilla korv. Vi testade i samma område som sist med förhoppning att det skulle stå kvar där. Det började med ett hugg bara några minuter efter att mörten hade singlatr ner i hålet. Det var på Pelles spö det hände men tyvärr gick den loss ganska tidigt. Förväntningarna ökade rejält och vi bara inväntade nästa hugg. Men timmarna gick och kakor och korv åts i mängder men några gäddor syntes inte till. Pelles chef Lennart tittade till oss ett par timmar och drog också ett par abborrar med pimpelspöt. Han verkade bringa tur med sig för efter ett tag högg det en gädda på ca3kg på Pelles spö och nu var vi lite gladare igen. Strax därefter började vippan på mitt spö röra sig upp och ner och sen bokstavligen flög den iväg. Mothugg sattes in (ett dåligt sådant) och det var på fisk på kroken. Först kändes det som en stor abborre eller en liten gädda. Men efter ett tag gjorde den ett par rusningar och vi hoppades på lite bättre fisk. Upp ur hålet kom en gädda på 5,9kg och 100cm.

Strax efter detta hugg kom ytterligare ett på mitt spö men det blev en mindre gädda på ca2kg
Nu laddas det för min egen del till näst helg men Pelle och Johan ska nog testa lyckan redan på tisdag.
Skitfiske på er grabbhalvor!