Länge sen sist!

Vi i TPH ber om ursäkt för att vi uppdaterar bloggen så dåligt. Nu ska jag dock försöka sammanfatta de senaste äventyren i en kortare text och lite fina bilder!

Isen har ju som bekant gått för ett par veckor sedan och vi har hunnit vara ute 5-6ggr sedan dess. Första turen gick mesta tiden åt till att lägga i och fixa med båten men när den välk var i så fick Pelle en gädda på ca4kg och jag drog 3 mindre gösar. Vi tog också med oss Jocke från noname ut en kväll för att köra lite vertikalfiske efter gös och möjligen dra någon jerkgädda  men det ända som kom upp var en jätte liten gös och det när jag lade ner vertikalfisket och började jigga lite istället. Efter 2 mer eller mindre misslyckade turer så snackade jag och Pelle en del taktik och gav oss sedan ut en lördag för ca 6 timmars fiske. Det verkade tyvärr inte som att vårt taktiksnack hjälpte då vi endast drog en liten gädda på ca3kg på en halv dag och beslöt oss då för att packa ihop och ta nya tag när tempen ökat något!

Efter dessa misslyckade turer tog jag med en gammal god vän (Jonas Per Palliot Stålnäbb) ut på lite påskfiske. Vi började med en kortare tur skärtorsdagkväll och Jonas fick dra sina första gäddor för året vilket var skoj. Sen blev det mer fiske på långfredagen och var det min tur att dera lite fisk. Jag började med en mindre gädda men efter det fick jag en riktigt långsmal rackare som hade ett rejält bett över hela kroppen och såg inte utt att må bra alls. 93cm och 3kg talar sitt tydliga språk!


Strax efter hugger det igen och då var det något tyngre fisk. Visade sig vara en gädda på 96cm och 5,1kg vilket är mer human kondition på en gädda!


Nu var ju tyvärr Jonas utan fisk för dagen så ville försöka nöta lite till för hans skull. Det var helt klart värt det då han någon timme senare krokar sin första gös och den känslan är ju obetalbar!


Efter det packar vi ihop och drar oss hem till småland för lite påskfirande. Vi gav oss dock tillbaka ut under måndagkvällen då vi var tillbaka något kilo tyngre efter mycket påskmat och påskgodis. Jonas har ju aldrig tagit en gädda på jerk tidigare och det vill vi ju ändra på. Han fick testa en av mina mindre Buster och det dröjde inte många kast förrän det blev ett ordentligt plask och Jonas satte in ett stadigt eller ja ett mothugg i alla fall. Det hade nog varit bättre om han inte hållt på och mixtrat med bromsen hela tiden och då vid tiden för mothugg hade extremt lätt broms vilket ledde till lite trassel vid spötoppen. Vi reder ut det hela snabbt och ställer om bromsen något och gäddan är fortfarande kvar och den tynger på rätt bra. Jonas ser nervös ut och han hoppas givetvis på PB. När gäddan väl bryter ytan ser vi att det är en kort me fet gädda och att det förmodligen är PB för Jonas. Ett stadigt gälgrepp och jag lyfter in gädda i båten, krokar av, väger och mäter den. 5,32kg och 90cm vilket också är Jonas nya PB!


Och för att hedra Jonas så lägger jag upp ytterligare en bild på gäddan.


Efter detta hände tyvärr inte mycket utan vi packade ihop någon timme senare och drog hem för att kolla på lite fotboll istället. Ett par lyckade dagar blev det i alla fall och 2 nya PB för Jonas vilket ja gärna vill gratulera till!

Nu blir det förmodligen en kvällstur i veckan och sen laddar för vi Pike Open i helgen!


God Middag!
//Erik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0