Sista passet på isen!

Jag och Pelle bestämde oss för att ta ett sista pass på isen under söndagen. Vi ville göra det ordentligt och träffades därför 1h och 45min innan solen gick upp. Det var en relativt kall men ändå en härlig morgon. Vi skyndade oss bäst vi kunde med spöna och hade fått upp alla och kunde sätta oss för att se det första fället redan 6:30 och det på det yttersta av pelles spön. Det troliga var gös med tanke på att vi hade det spöt på 10m och botten. När vi kom fram stoid fisken helt still och vi kände försiktigt med handen och fisken var fortfarande kvar. Pelle väntade ett tag till innan han gjorde mothugget. Fisken släppte tyvärr efter ca 10 sekunder och vi hade nog återigen varit för heta på gröten och inte väntat på att fisken skulle vända mörten. Vi sjönk ner i stolarna lätt besvikna pch där blev vi sittandes en bra stund!


Nu började vinden ta i lite mer så det var inte längre så behagligt att sitta där. Vi rörde oss lite för att isa ur hålen och då märker vi sedan att vi missat ett hugg på ett av mina spö. Vi rusar det och känner fter. Upp kommer tyvärr bara en sargad mört. Nu gäller det att vara med för man hör inte bjällrorna så bra i blåsten. Efter lite grillade isterband, bullar och sen några timmar senare ett par fina korvar så var vi taggade för fler fäll och strax efter lunch kollar jag bort mot några av mina spön och ser att en vippa är nere i hålet för att sekunden efter flyga rätt upp! Äntligen ett fäll tänker vi och rusar dit med tång, våg och kasse. Fisken står still när jag kommer fram men efter några sekunder så börjar den gå och jag sätter in ett hårt mothugg och det svarar rätt bra tycker jag. Det här var inga små skakningar utan lite tygnd och lite fina rusningar. Efter 5-10 min kan vi landa en fisk på 102cm och 7,06kg. Min första över metern för året och det kändes skönt att det till slut kunde lossna!


Efter det här händer tyvärr inte så mycket. Ett hugg från en gös men vippan löste inte ut och Pelle var lite irriterad att han inte hade någon av sina nygjorda gösvippor på detta spö. Han bytte sedan till en sån vippa men gösen ville tydligen vara försöka en gång! Timmarna går och vi blir tvugna att ge upp. Var ju rätt skönt att komma hem efter 12 timmar på isen i ihållande vind och trögt fiske. Men både jag och Pelle tyckte att det lätt var värt dessa timmar och hade vi fått chansen att köra 12 timmar igen så hade vi gjort det!

Nu börjar vårfisket på öppet vatten och jakten på stora gäddor går vidare!


God middag!
//Erik


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0