Vårfiske på Törn 13/4-09

Jag, Palliot och Jonne hade bestämt oss för gäddfiske på den småländska sjön Törn som ligger mellan Emmaboda och Vissefjärda. Vi möttes av en padda, klarblåhimmel och 15gradig värme när båten sjösattes. Båten för dagen var av okänt märke men asbolut modell mindre och med en liten snurra på 3.3hk så puttrade vi iväg på en nästan spegelblank sjö.

Tyvärr var inte fisket av den dignitet man önskat och om detta berodde på att gäddorna lekte, vädret var för bra, sjön var förgiftad eller att vi bara var för dåliga på att fiska det vågar jag inte uttala mig om. Vi hade endast 3 hugg på 5 timmar och bara 1 gädda i båten. Palliot försökte ändå med ett par snabba indiebrillor och mackor med onsalakorv men när inte ens det gav resultat så beslutade sig Jonne för att utveckla ett helt nytt fiskesätt "vasspimpel". Han satte på ett vassdrag och började kasta det hej vilt omkring sig. Oftast landade det mitt i vassen och han vevade upp det så pass att han kunde vira det runt ett vasstrå och på så sätt släppa efter lite och låta draget sjunka ner under ytan och sen upp igen nästan 1 meter över ytan och på detta finurliga sätt upfann han således "vasspimpel". Om denna metod är effektiv kunde vi tyvärr inte avgöra för sjön var ju trots allt förgiftad. 

Nu ska jag återgå till mina kollegor i Team PikeHunt för gäddfiske på Glan och i S:t Anna. Jag kommer dock återkomma till Törn i sommar för lite aborr och gösfiske och då hoppas jag på att Jonne har utvecklat sin metod och förhoppningsvis uppfunnit ett par till!

God Middag! 
//Erik


Kommentarer
Postat av: pelle

när inträffade denna trevliga fisketur

2009-04-14 @ 21:29:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0