Första riktiga gösturen för året

Tisdagen den 26maj skulle bli en minnesvärd fiskedag för mig. Det hela började med att hela TPH bestämde sig för att satsa på en göstur på glan och det på kvällen/natten för att ha bästa fisket. Jag hämtade upp Pelle efter jobbet och vi tog en snabb gyrosrulle innan vi rullade ut på sjön för lite fiske före Johan kunde komma loss från sitt jobb. Pelle hann desvärre knappt med att kasta nått under den tiden för det ringde och ringde och ringde på han mobil medans jag lugnt stod och kastade. Jag fick på en gädda på runt 4kg som tyvärr lossnade när den hoppade upp i luften. När väl Johan kom drog vi ut mer mitt på glan för att leta heta ställen för gös. Johan tappade nån mindre gädda och Pelle en abborre men nån gös såg vi inte till. Vi fortsatte då och leta efter branter med grund i närheten och till slut hittar vi ett ställe som vi inte testat på innan. Pelle och Johan trodde mkt väl att det skulle gå att få gös där medans jag av någon anledning var mer tveksam och det skulle jag få äta upp med besked. Johan börjar med en mindre gädda på jigg och sen när klockan hade slagit 22:15 fick vi reda på att vi var på rätt plats. Pelle tog då årets första gös på knappa kilot och kort därefter tar Pelle ytterligare en gös och denna var betydligt bättre så håven fick tas fram. När gösen var landad så stannade vågen på 3.3kg och det är en fin gös att ta på jigg. Här hade en bild suttit fint men jag lyckades istället filma ett par ggr när jag skulle ta foto så det blev tyvärr inget foto. Under tiden när vi fotar/filmar Pelles gös så får Johan på en helt ok gös som han tyvärr tappar uppe vid ytan. När Pelle hade återutsatt sin gös så bytte jag omedelbart jigg till samma som Pelle hade och det var även den vi blev rekomenderade av Macke på Skeppa att använada nu på nattfisket efter gös. Mycket riktigt smäller det på direkt på första kastet och en gös på ungefär 1.5kg satt på jiggen och nu förstod vi att här fanns det gös. Efter ett par kast till så får jag ett riktigt ordentligt hugg vilket visade på större fisk. Först trodde jag det var en gädda men efter ungefär 5 sekunder insåg jag att det var en bra gös som hade hoppat på jiggen. Upp med håven igen och efter en liten stund så lyckades vi landa den och mitt PB från förra året fick sig en rejäl smäll på käften. Efter lite slit med att får ur gösen ur håven och sedan med Pelles hjälp kroka av den så landade vågen på 6,5kg

Gösen tog som sagt mkt stryk av att ligga i håven och att krokas av och fotas så den ville inte riktigt vara med när jag skulle återutsätta den. Jag fick kämpa med den i 20min innan den sakta men säkert simmade tillbaka ner i djupet.

Efter detta fiskades det inte så mkt mer utan vi bestlutade oss för att dra hemåt. Nu när jag helt plötsligt har tagit en gös som är större än vad Johan har tagit som kan ni räkna med att inom 2 veckor ser ni en bild på Johan och en gös runt 7kg för så fungerar Johan. Vi tänker i alla fall satsa på mång fler gösturer den närmsta framtiden nu när vi hittat var de står.

God Afton!

Glan 23/5-09

Denna dag var det bara 2/3 av TPH som var ute på fisketur. Den tredje personen var min gode kamrat Linus ett så kallat gästspel med mig och Pelle. Vi möttes upp på Skeppa för att förstärka vår betesarsenal och då främst lite nya jiggar för att locka gösen till hugg. För mig det blev även en ny jiggrulle av märket Shimano och ett nytt Savage Gear MB Pro spö, ett riktigt styvt spö för att dänga Alien Eel och stora wobblers. Jag lyckades också tigga till mig en ny extremt ful Savage Gear keps och den kommer jag att använda mest för att reta Johan då han i princip hatar Savagear. Väl ute på sjön riktade vi in oss på gösen till en början och vi testade en del nya ställen som vi tyckte verkade heta men trots detta fick vi ingen gös på vår jiggar. Pelle tog i alla fall 2 mindre gäddor och missade även 2 som kanske skulle kunna ha varit gös men mest troligt så var det gädda även det. På slutet ville jag känna hur det var att drilla en gädda på mitt nya spö så det blev gäddfiske sista halvtimmen ungefär. Under den tiden blev det 3 gäddor för mig och en topp på 5,4kg.

Linus hade en elak följare men mer än så blev det inte på hans debut i Glan. Han kommer givetvis få fler chanser om tillfälle ges och då bör också gösen ha lekt och vara lite mer på hugget. Efter fisket blev det ölprovning för mig, Linus och lite andra polare i Linköping. Det blev en mkt trevlig kväll på alla sätt, så pass trevlig så att det planerade fisket i Stegeborg på söndagen brann inne. Men det kommer fler chanser att dra drömgäddan och drömgösen, var så säker.

God Afton!

Sommen 21/5-09

Första turen i sjön Sommen för mig i år blev på Kristi Himmelsfärds. Jan, Anna, Helena och Jag lade i båten mitt på dagen och sen drog vi iväg i 20min för att kolla så motorn funkade som den skulle och det var inga konstigheter alls. Då kunde vi i lugn och ro käka middag för att sen ge oss ut på fisketur på kvällen. När vi väl har fyllt hela båten med grejer försökte vi få lite löjor i hamnen för att meta abborre på, det var ju ändå första metardagen. Tyvärr gick vi bet på löjorna och någon mask hade vi inte att tillgå så då blev det enbart gäddfiske istället. Vi försökte med det mesta och på de flesta ställen som brukar vara ok i Sommen men inte ett hugg. Efter 3 timmars fiske beslöt vi oss för att dra hemåt och kolla lite på TV och kanske knäcka en kall öl men just då smäller det till och jag får ett bra hugg på min Zalt i gäddfärg.

Gäddan gav inte mkt motstånd i början men väl inne vid båten när den fick syn på oss blev den tokig och skvätte vatten och drog iväg under båten ett par ggr innan den tröttnade och gav upp. Gäddorna är roliga nu så här års måste man säga. Temperaturen låg på mellan 13 och 14 grader och då är det ofta rätt bra fart på dem. När gäddan väl var trött var det inga problem att landa den och resultatet blev 90cm och 4,1kg.

För min del blir det mer fiske i Sommen till sommaren men den här helgen blir nog någon timme i skärgården och även ett par timmar på Glan

God Middag!

Vår bildblogg http://teampikehunt.blogg.se/bilder

Kvällsfiske på "vår" sjö

Dags för årets första "sticka ut efter jobbet och dra några snabba och stora gäddor eller gösar" fiske. Vi var i Bustern vid halv fem tiden och fick i alla fall ungefär fem timmars fiske. Åtta landade gäddor med topp på 106 cm och 6,8 kg, tagen av Pelle på en grönaktig Nisse Master. Erik fick säsongens tokhugg, men tyvärr var inte gäddan så stor som vi hoppades. Själv fick jag bl.a en snipa på jiggspöt, riktigt skoj, längtar till kvällarna när gösen klipper jiggen......

Summa summarum en hyfsad KäddGväll med många konstiga kommentarer, omflyttade bokstäver och trevligt sällskap i vanlig ordning. Nästa tur är inbokad efter jobbet den 19/5. Hoppas att vi har ännu bättre skitfiske eller sämre, eller.....ahh vet inte hur man ska säga, skit detsamma bara vi får många å långa gäddor................

Nedan följer lite bilder från dagens fisketur

Väl mött på sjön!
//Johan

Gäddfiske På Glan 12/05

Johan, Pelle och arbetskamraten Patrik tog en gäddtur på Glan.

Någon lite skaplig bit blev det. Johan med 103 cm gädda 6,4 Kg

Å så blev det en 101 cm gädda på 6,0 kg.

Sedan skulle jag vilja visa att även en sådan storfiskare som Johan kan bli glad över en liten gädda

Och till sist en liten påminelse: Ha alltid tungan rätt i mun när du krokar av en gädda,annars går det inte!

Det hade ju passat med en bild på Patrik å en stor fin gädda, men det var inte riktigt hans dag så det blev inga bilder på honom, men han var med i alla fall.
Tack till Patrik som gjorde ett gästspel med 2/3 av TPH.

Fish on //Pelle

9/5 blev en oduglig fiskedag

Dags för fiske på Glan igen, med stora förhoppningar i vanlig ordning. Men det visade sig bli en riktig dålig fiskedag med ett fåtal snipor landade. Ingen vikt eller längd som är värd att nämna.
Vi hoppades på bättre lycka på söndagen. Men det blev inställt i sista sekund för att Erik försovit sig pga fest kvällen innan, riktigt tråkigt tyckte jag efter ha laddat upp för lite jerk och spinngäddor på söndagen när nu fisket var dåligt på lördagen, men ack så fel man kan få......

Väl mött på sjön
//Johan

Fiske på glan 5/5-09

Det var tisdag och hela TPH var samlade för gäddfiske på Glan. Vädret var bättre än på länge och med det menar jag blandat moln, sol, regn och blåst och det är intressant för en gäddfiskare. Tempen låg på mellan 9 och 10 grader i vattnet och då kändes det som att en hel del gäddor borde ha lekt och vara sugna på lite skrikiga buster jerk. Trots detta var fisket ganska segt i början men de vi fick var riktigt välmatade och feta men inte speciellt långa. Tyvärr visade det sig att gäddorna var svåra att locka till hugg för vi såg mägnder av gäddor som följde efter våra jerkdrag men de ville inte hugga utan bara retas med oss. Och när det väl högg så hade vi svårt att kroka dem. Den som hanterade situationen bäst för dagen var Pelle som orkade nöta på och kämpa betydligt mer än mig och Johan och så har det nog alltid varit och kommer alltid att vara. Får man inget på 15 kast så hävdar Johan att sjön är förgiftad och jag byter drag efter varje kast och tror att de hjälper medans Pelle är tyst och nöter på. Denna taktik var som sagt mest lyckad för dagen och han fick ihop 5 gäddor med en topp på 102cm och 6.8kg tagen på en nyinköpt Piraya

Johan och jag fick endast 2 gäddor var och ingen storlek att skriva om här på bloggen och inget att skriva hem om heller för den delen. De som togs var ju som jag skrev relativt välmatade och det ilustrerar bilden under väldigt bra

Vi satsar nu vidare på fler feta och längre efterleksgäddor hela Maj och en bit in på Juni innan gösfisket drar igång på allvar

God Middag!

Flugfiske efter regnbåge 1 Maj

Efter en lång och skön sovmorgon och lunch bestående av favoriträtten flygande jacob så bar det iväg mot magnehultån.
Vi fiskade ca två timmar och jag kände inte en enda dragning i linan. Jocke hade däremot ett par hugg och tog en fin regnbåge, men så var det ju på min favoritplats också! Sedan kom Karin å Emma så jag hade en liten lektion i flugfiske med emma.

Hon tyckte att det var jätte svårt !
Det blev ingen dragning i linan för min del och ingen mer fisk för Jocke heller. Vi fick ändå en mysig kväll med korvgrillning över brasan som hjälpte oss att hålla värmen..

Fish on // Pelle

Pike Open eller det blev bara Open

Ja, laddade som aldrig förr åkte Johan och jag neråt Stegeborg redan på lördagen. Bilen var fullpackad med fiskeutrustning, sovsäckar, mat och allt annat man behöver för att  ladda inför en fisketävling. Efter en trevlig kväll med korv å lite sällskap av 27 studenter så blev det sängen. Själva fisketävlingen är inte mycket att prata om. Vi fiskade dåligt, fick inte en enda fisk, hade ingen klar strategi. Men dagen blev ändå trevlig  med mycket sol å gott fika . Avslutade dock tävlingen med att vinna en Ambassadeur Inshore på lotteri. Inte helt fel !