Sommen 21/5-09

Första turen i sjön Sommen för mig i år blev på Kristi Himmelsfärds. Jan, Anna, Helena och Jag lade i båten mitt på dagen och sen drog vi iväg i 20min för att kolla så motorn funkade som den skulle och det var inga konstigheter alls. Då kunde vi i lugn och ro käka middag för att sen ge oss ut på fisketur på kvällen. När vi väl har fyllt hela båten med grejer försökte vi få lite löjor i hamnen för att meta abborre på, det var ju ändå första metardagen. Tyvärr gick vi bet på löjorna och någon mask hade vi inte att tillgå så då blev det enbart gäddfiske istället. Vi försökte med det mesta och på de flesta ställen som brukar vara ok i Sommen men inte ett hugg. Efter 3 timmars fiske beslöt vi oss för att dra hemåt och kolla lite på TV och kanske knäcka en kall öl men just då smäller det till och jag får ett bra hugg på min Zalt i gäddfärg.



Gäddan gav inte mkt motstånd i början men väl inne vid båten när den fick syn på oss blev den tokig och skvätte vatten och drog iväg under båten ett par ggr innan den tröttnade och gav upp. Gäddorna är roliga nu så här års måste man säga. Temperaturen låg på mellan 13 och 14 grader och då är det ofta rätt bra fart på dem. När gäddan väl var trött var det inga problem att landa den och resultatet blev 90cm och 4,1kg.



För min del blir det mer fiske i Sommen till sommaren men den här helgen blir nog någon timme i skärgården och även ett par timmar på Glan

God Middag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0