Äntligen lite flugfiske 25/4-09

Har länge längtat efter å få svinga flugspöt!
Nu var det dags! Jocke och jag åkte från stan vid halv 9 tiden mot Magnehultån.
Vi löste fiskekort och började fiska. En liten stunds fiske blev det innan jag gick å ställde mig där jag tagit väldigt många bågar förut.  Ett kast ingenting!  Andra kastet då smäller det, å det är fart i fisken, mycket roligare än jag kom ihåg att det var med Regnbåge!
Resten av dagen blev seg. Ett fåtal missade hugg, varmt väder och lätt vätskebrist.

Fish on// Pelle

Nu är allt nästan klart

Nu saknas det bara ett spö så är allt färdigt för  Pike Open

En lördag och söndag på Glan

När premiären var avklarad så var det dags för en hel helg på Glan. Tyvärr var det fint väder igen och  nu när leken är så nära så är gäddorna svårflörtade. Vi gjorde allt vi kunde men resultatet var inte vad vi hoppats på.

Lördag:
Vi startade redan 06:15 på lördagen och som vanligt var hela båten full av grejer. 2 spön per man, 3 fiskeväskor som mer kan liknas vid större resväskor och 3 ryggsäckar fulla med mat och nått litet till kaffet. Vi visste fortfarande inte var de stora madammerna befann sig i Glan så vi testade både på branter, grynnor och på riktigt grunt vatten intill lekvikarna. Först var det fiske på lite grundare vatten och Johan fick en på 4.3kg som togs på en Big Bandit Skitmört på 1,5 - 2 meters djup och på samma ställe tappade Pelle en. Nästa ställe vi skulle få nått på var ett grund på 3 meter med 5-6 meters djup vid sidan av och där plockade jag en på ungefär 1,5kg på en hellhound. Vid testade på ytterligare ett par ställen som varit lyckade förut men där gick vi bet. Vi lämnade sedan av Pelle runt klockan 14:00 och fortsatte sen med att fiska på en brant mellan 5 och 10 meter och inte alltför långt till en lekvik. Där plockade jag min första gädda på en Alien Eel och den vägde runt 4,5kg. Sedan tappade Johan 2 på liknande bete men  vi kände ändå att vi kanske fått reda på vart gäddorna stod. Med denna vetskap beslöt vi oss för att avsluta för dagen och fortsätta under söndagen.

Söndag:
Denna dag blev det bara jag och Johan på sjön och vi tog bara en kortare eftermiddagstur. Helt plötsligt kunde man vända sig i båten och faktiskt ta nått steg utan att sätta fötterna i spön, rullar, matsäck och fiskeväskor. Dessa fördelar till trots så fiskar vi helst och bäst när vi är hela TPH. Nu var det dock bara jag och Johan och vi försökte göra det bästa av situationen. Vi startade med en gyrosrulle i bilen precis innan start och vi åt oss så pass mätta att vi knappt kunde röra på oss. Likförbannat så sitter Johan och drar i sig en kexchocklad efter 5 min men det visade vara rätt medicin för inte långt efter tog han en gädda på 4,8kg på samma brant där vi avslutade gårdagen. Gäddan togs på en Alien Eel Custom Made by Johan Lehtonen. Efter det var det tyvärr inte mkt att skryta med. Johan tappade 2 gäddor på lite grundare vatten och det var vad vi mäktade med.

Nu håller vi uppe med fisket fram till den 26:e april då vi kommer riktigt laddade och sugna till S:t Anna Pike Open och där är det bara vinst som gäller efter höstens snöpliga andraplats.

God Afton!
//Erik

Custom Made Alien Eel

Första på Alien Eel

Premiär på Glan

Då var det gjort, premiären på Glan. En solig vårdag med stora förhoppningar som inte föll in. All kändes kanon, hela TPH skulle ut och håva upp romstinna madammer. Men icke, ett rätt segt fiske som slutade med 3 landade gäddor. Pelle drog det längsta strået med sin 100cm pinne (som syns på bilden) till gädda. Erik och jag fick varsin snipa, inget  att skryta med alltså. Förutom att Erik verkligen fick sin gädda att hugga rejält.........(syns även det på bilden). Verkar svårt att hitta de perfekta lekvikarna och dess tokiga invånare. Kanske letar vi på fel djup, har fel drag, eller var det för fint väder? Svaren kunde vi denna gången inte lista ut, men vi ger oss inte så lätt, på´t igen bara!!!

Men en trevlig och skön dag på "vår" sjö. Med fika och Glansallad som lunch. Till helgen drar vi ut igen och då har vi väl ännu större förhoppningar som antagligen inte slår in. Men vem vet, en dag kanske resultatet slår förhoppningarna.......

Men detta är ju bara uppvärmning inför den stundande tävlingen S:t Anna och Stegeborg med omnejd. Det ska ju aldrig gå bra på genrepen sägs det.
Vi siktar på 300cm gädda den 26e, men då har väl nå´t annat lag lyckats med bedriften att få 301 cm sammanlagt......eller?

Hungrig?

Fet som en .....ehhh.....kratta.....typ.....

Vårfiske på Törn 13/4-09

Jag, Palliot och Jonne hade bestämt oss för gäddfiske på den småländska sjön Törn som ligger mellan Emmaboda och Vissefjärda. Vi möttes av en padda, klarblåhimmel och 15gradig värme när båten sjösattes. Båten för dagen var av okänt märke men asbolut modell mindre och med en liten snurra på 3.3hk så puttrade vi iväg på en nästan spegelblank sjö.

Tyvärr var inte fisket av den dignitet man önskat och om detta berodde på att gäddorna lekte, vädret var för bra, sjön var förgiftad eller att vi bara var för dåliga på att fiska det vågar jag inte uttala mig om. Vi hade endast 3 hugg på 5 timmar och bara 1 gädda i båten. Palliot försökte ändå med ett par snabba indiebrillor och mackor med onsalakorv men när inte ens det gav resultat så beslutade sig Jonne för att utveckla ett helt nytt fiskesätt "vasspimpel". Han satte på ett vassdrag och började kasta det hej vilt omkring sig. Oftast landade det mitt i vassen och han vevade upp det så pass att han kunde vira det runt ett vasstrå och på så sätt släppa efter lite och låta draget sjunka ner under ytan och sen upp igen nästan 1 meter över ytan och på detta finurliga sätt upfann han således "vasspimpel". Om denna metod är effektiv kunde vi tyvärr inte avgöra för sjön var ju trots allt förgiftad.

Nu ska jag återgå till mina kollegor i Team PikeHunt för gäddfiske på Glan och i S:t Anna. Jag kommer dock återkomma till Törn i sommar för lite aborr och gösfiske och då hoppas jag på att Jonne har utvecklat sin metod och förhoppningsvis uppfunnit ett par till!

God Middag!
//Erik

Väntan är nu över

Ska bli riktigt skönt att få lägga i båten och åka ut och fiska på den gamla hederliga Glan igen nu när isen har släppt......abstinensen börjar bli outhärdlig......

Men på onsdag, lördag å söndag ska det bli gäddjakt!!!!

Professional Overrun

2/3-08, 8,9 kg på Broman Judas

Revansch i S:t Anna Pike Open

Nu drar det upp till våren upplaga av S:t Anna Pike Open. En tävling som vi i TPH tycker är riktigt rolig, dels för att våra vänner i PikeArrows anordnar tävlingen på ett utmärkt sätt, men också för att vi var riktigt nära att ta hem segern i höstupplagan förra året. Tyvärr var vi bara två tredjedelar av laget då Pelle var tvungen att befinna sig på annan plats. Vi hade 7 gäddor i båten där de tre längsta var 88, 96 och 103 cm, totalt 287 cm, endast en centimeter från vinst. Dock fick vi tröstpris i form av en fin ABU Ambassadeur 5600 C4 i sveriges färger.

Vi började starkt och fick en 96a efter bara en liten stund och tappade en ungefär lika stor strax därefter. Sedan blev det stiljte i fisket och inte en gädda på flera timmar. När vi funderade på att packa ihop och åka in tyckte Erik att vi skulle stanna på "vårt" ställe (samma ställe som vi började på). Det visade sig vara ett genidrag och det blev bra fiske igen.
5 gäddor på runt en timme, varav 103an och 88an högg efter Eriks Buster Shallow först men jag lyckades kroka dem på samma typ av drag. Även några mindre gäddor som inte var lönt att mäta fick syna insidan av båten. En skön avslutning på en annars ganska seg fiskedag, förutom första halvtimmen förstås.

Självklart lite dystert att få stryk med så lite. Men i år är vi alla med och ska göra allt för att vinsten ska tilfalla TeamPikeHunt.