Fiske på glan 5/5-09

Det var tisdag och hela TPH var samlade för gäddfiske på Glan. Vädret var bättre än på länge och med det menar jag blandat moln, sol, regn och blåst och det är intressant för en gäddfiskare. Tempen låg på mellan 9 och 10 grader i vattnet och då kändes det som att en hel del gäddor borde ha lekt och vara sugna på lite skrikiga buster jerk. Trots detta var fisket ganska segt i början men de vi fick var riktigt välmatade och feta men inte speciellt långa. Tyvärr visade det sig att gäddorna var svåra att locka till hugg för vi såg mägnder av gäddor som följde efter våra jerkdrag men de ville inte hugga utan bara retas med oss. Och när det väl högg så hade vi svårt att kroka dem. Den som hanterade situationen bäst för dagen var Pelle som orkade nöta på och kämpa betydligt mer än mig och Johan och så har det nog alltid varit och kommer alltid att vara. Får man inget på 15 kast så hävdar Johan att sjön är förgiftad och jag byter drag efter varje kast och tror att de hjälper medans Pelle är tyst och nöter på. Denna taktik var som sagt mest lyckad för dagen och han fick ihop 5 gäddor med en topp på 102cm och 6.8kg tagen på en nyinköpt Piraya




Johan och jag fick endast 2 gäddor var och ingen storlek att skriva om här på bloggen och inget att skriva hem om heller för den delen. De som togs var ju som jag skrev relativt välmatade och det ilustrerar bilden under väldigt bra





Vi satsar nu vidare på fler feta och längre efterleksgäddor hela Maj och en bit in på Juni innan gösfisket drar igång på allvar

God Middag!
//Erik


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0