Flugfiske Atna , Norge

En resa pga minnen från 1976

Flugfiske Atna , Norge

 

Dag 1:

 Startade i Jursla, Magnus, Tompa, Jonny och jag.Nervös kan man inte säga att jag varit men jag märkte snabbt att det var roliga killar/gubbar.Stannade i Torsby för att fylla på blodsockret. Det var inte dumt, riktigt god mat!I samma byggnad fanns det en Ica- butik där vi köpte all mat till veckan.Resten av resan gick bra. Vi kom fram, checkade in och fiskade en kort stund.Åt korv tog en whiskey och gjorde oss klara för natten.Det man kan säga om fisket är att det kan bli svårt.

 

Dag 2:

  Nej, men va fan! Det var min första tanke när jag vaknade 6,37 och tror att grabbarna har åkt utan mig för att fiska. Snabbt upp och då får jag se att så var det inte. Jag somnade om och vaknade sist av alla! Äter god frukost med fil, bröd och ägg. Sedan är första frågan vart ska vi fiska. Det blir att åka mil efter mil och leta efter fina platser där fisken kan stå, för vad vi har sett tidigare av älvarna atna och gloma så är det bara strömt, strömt. Inget händer vi hittar två mindre stryk som vi tror på så vi delar upp oss på två gånger två och fiskar en timme innan vi träffas för att fika. Under den timmen får ett av paren se sina första vak och Jonny tog resans första fisk.En öring på ca 20 cm. Sedan fortsatte dagen i samma stuk. Mycket bilåka och inga mer fiskar fångas men roligt med lite vak. Till middag blev det sill och potatis. Jävligt gött!

Efter dag två kan man konstatera efter att ha åkt längs hela Atna älv så finns det inte många bra ställen vid denna vattenföringen.

 

Dag 3.

Blåst, dåligt fiske, mycket bilåkning, kallt och jävligt. Inga vak.

 

Dag 4.

 

Nu börjar det se ljust ut… Soligt och nästan ingen vind. Vi åt en smarrig frukost och sedan bar det iväg för att titta till den lilla biten av Atna älv som vi inte hade sett. Vi åkte ner på en liten stig som en vanlig bil aldrig hade klarat men med Toyotan gick det alldeles lysande.

Vi hittade en fin lite lugnare sträcka men det blev ingen fisk tyvärr. Vi åkte ner på en annan liten stig, men där såg det inget bra ut. Vi fortsatte och kom fram till en bro som var stängd, men det såg otroligt bra ut för fiske!! Den finaste sträckan vi sett i hela Atna älv. Vi delade på oss och fiskade men tyvärr…Ingen fisk där heller.. Kom tillbaka till bron, där stod Tompa och drillade öring.. Åkte hemåt men kommer bara till en bom som nu var stängd. Vi häktade av grinden och hoppades att det inte skulle vara någon bom åt det hållet. Det gick bra så vi drog vidare hem för att grilla kotletter. Väldigt gott!  Efter maten tog vi en sväng till barnkammarn i hopp om att ta en öring på tort. Det blev inget mer än is på linan. Vi åkte hem och tömde allt drickbart istället.

 

                                                                 Dag 5

 

Hur jävla dum får man va i all denna frustration av att fisket var skit? Det blev lite för mycket dricka!! Jag vaknade och kände mig precis så dålig som en människa kan må. Så jävla dumt!

Utsikterna för fiske såg jättebra ut. Varmt väder och ingen vind. Gick ner till bron och fiskade lite. Det vakade lite sporadiskt men ingen fisk ville kliva på. Magnus och jag vandrade uppströms för att leta efter en fisk som vakar stadigt precis som den fisk vi stannade och tittade på vi Gråsoen bron på väg dit vi var nu. Men vi hittade ingen. Tiden bara gick och gick och hungriga blev vi. Vi gick till bilen där äggmackorna låg. Under tiden vi letade vak så stod ”gubbarna” kvar där vi lämnade dom. Där hade de tagit två harrar och kastat efter en till som stod och vakade så för de var det inte så bråttom med mat. Men vi som inte fått något var jättehungriga . när Magnus hade hämtat Tompa, Jonny så åt vi äggmackor och åkte till gråsoenbron för ett sista försök.  Men nej då det blev ingen fisk för mig på denna resa

 

Tack

Magnus, Tompa, Jonny

 För denna Resa !

hoppas det blir en resa nästa år igen

 

Bilder kommer senare

 

 


Kommentarer
Postat av: Tompa

Tjenare Pelle och tack för senast,du var en kul bekantskap även om du är lite tunn vad gäller fiske och wiskey.

Jag är sugen att åka upp igen i september.

Ha de bra så hörs vi.

Tompa.

2009-07-04 @ 19:41:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0