Jo visst fiskas det vidare i TPH

Måste bara börja å berätta när jag var ute Lördagen den 30/7 på gösfiske. Vad sägs om 10 gösar och 18 missade göshugg och 12 abborrar. Det var aldrig tråkigt. Tiden gick så snabbt att jag både glömde fika å äta mat på hela dagen. Man kan verkligen säga att man är fast i vertikalträsket. Det finns inte mycket som slår huggen när man har en tunn flätlina med full kontroll rakt nedanför båten. Mycket trevligt fiske! Dessutom fick en gös fick följa med hem  å då kan det bli en så här delikat middag.

Smörstekt gös med kantareller och färskpotatis. Oj oj oj vad det var gott!

När jag ändå börjat å berätta allt i fel ordning kan jag berätta om en abborrtur som Erik och jag gjorde onsdagen den 27/7.
Erik har haft ett fiskeuppehåll för att försöka vinna lag Sm i golf. Så visst har han svingat! Men han har svingat neråt istället för svinga högt upp i skyn. Och med klubba istället för med spö . Det blev en fisketur i god Tph anda. I Tph har vi ett jättestort problem och problemet är mete. Vi ger inte upp utan denna tur skulle vi göra ett nytt försök att lyckas med denna ädla konst. Men nej nej nej, det blev inget lyckat försök denna gång heller. Visst fick vi 3 eller kanske 4 napp på metet men vi fick ju bra mycket fler abborrar på spinnare, popper eller små voblers. Det blev många fina abborrar i klassen 2-4 HG så nu får vi se om det inte kan bli lite mer fiske med större delen av tph med på sjön . (tror att Erik verkligen hade saknat å svinga drag )


Sedan är det en tur till som jag tänkte skriva ett par ord om: Fredagen den 22/7 .
Tanken var att jag skulle lägga en hel dag på å vertikala efter gös men gösarna var verkligen inte på humör. Jag fiskade å fiskade men det var jättetrögt. Jag fiskade på nästan hela dagen med bara några enstaka pill på jiggen. Men stax efter 7 så small det på rejält! Först både hoppades och trodde  jag på att det skulle vara en jätte gös, men jag kände ganska snabbt att det inte var gösknyckar i spöt utan mer lite längre rusningar. Det var en av glans gröna vargar: en gädda på 6,1 kg och 97 cm lång.
Efter att denna gädda kommit upp så började gösarna vakna till liv. Det blev 12 göshugg innan det var dax att skynda hem till familjen.

Fish on // Pelle






Kommentarer
Postat av: Lunkan

Grymt fiske!, vars i glan fiskar ni? Själv håller jag mig utanför eksund och bort till kyrkgaveln, har inte vågat mej längre efter ha kört på ett x antal grund där borta =)

2011-08-11 @ 19:10:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0