Far och son på flugfiskeresa i Norge

Det var två år sedan jag var på sommaresa till trevliga öringströmmar. Detta beror förstås på min busiga lilla dotters nedkomst förra sommaren.
I år blev det bestämt att jag äntligen skulle åka till Norge igen för lite torrflugfiske. Tanken var att jag skulle åka själv eftersom min fiskekompis från förra resan väntar tillökning i år, men när min far fick veta det så frågade han om han fick följa med. Självklart fick han det!! Jag har ju länge försökt få min pappa intresserad av den ädla konsten flugfiske, så efter lite planering begav vi oss av mot Röros i Norge.
Resan gick bra. Vi kom fram vid ca klockan 15:00, åt på en restaurang i Röros för att sedan åka till stugan i Röen en mil därifrån. Vi packade in i stugan och bestämde oss för att ta en snabb fisketur innan middagen då vi skulle ladda inför morgondagens heldag med fiske. Kvinnan i receptionen sa att det skulle vara 300 meter till den närmsta älven å pekade med tummen bakom ryggen. Vi följde riktningen som hon visade oss men det blev inte så bra. Istället för 300 meter blev det en promenad på 3 km innan vi hittade vatten. Det blev inget fiske den dagen. Vi fick njuta av gott grillat kött å lite öl isället.
Nästa dag började vid 7 med gröt å macka. Efter frukosten bra det iväg för å hitta den perfekta torrflugesträckan. Även om den var lite svårfiskad tyckte vi att här måste vi pröva! Vi började fiska lite grann å jag började med lite tjecknymf eftersom det inte var några insekter på ytan över huvudtaget. Det tog inte lång stund innan jag fick den första harren och ett par harrar senare så fick jag en lite större.
Det blev mer å mer insekter vartefter dagen gick så vi nötte på. Fisket blev tyvärr inte bättre snarare sämre ju mer tiden gick så det blev bara några ströfiskar under dagen.
Pappa kämpade på. Först med den teknik jag lärt honom. Men när han tyckte att den inte fungerade försökte han hitta en egen teknik. Dock med blandat resultat. Tyvärr gav ingen av teknikerna något intresse av hans fluga.
Efter den fisketuren åkte vi hem å åt sill å potatis. Vi ville förstås fortsätta försöka fånga harrar så vi gav oss ut igen och fortsatte ända fram till efter 12 på natten. Men det blev bara en fisk till under kväll/natten.
Morgonen därpå pratade vi med två andra flugfiskare som skulle åka hem å dom rekomenderade Kvennan där jag har varit förut å haft bra fiske. Vi hade ju redan bestämt att vi skulle pröva det andra biflödet till Glomma så vi fiskade där först. Efter lunch bestämde vi oss för å lyssna på dom andra flugfiskarna å köra i Kvennan. Det visade sig vara ett bra beslut för det tog inte lång tid förrens jag hade tagit lika många fiskar som i dom andra vattnen.

Dagen efter skulle vi bara fiska en halvdag innan vi skulle starta resan hem mot Norrköping.
Det blev en jättebra dag med många harrar som tog på torrt . Även den goda fadern tog en harr denna dag
Fick tyvärr inte med Pappas harr på bild .

Det blev en mycket trevlig resa och jag hoppas väl att far har fått blodad tand  så vi kan göra om denna resa varje år

Fish on \\ Pelle

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0